Foto: Akdağ Saydut

 

GÜNGÖR KABAKÇIOĞLU’nun SANATTA 60. YILI

            ESKİŞEHİR’DE KUTLANIYOR

 

Mimar, ressam, yazar ve karikatürcü…

60 yıldan beri sanatla uğraşıyor, ilk günkü heyecan ile çizmeye, boyamaya devam ediyor… “Kendimi bildim bileli çizerim” diyor. Onun adı; Güngör KABAKÇIOĞLU…

Onun karikatürcü kişiliği hep bir adım daha öne çıkmıştır. O, iyi bir portreci, politik karikatürcü, fantastik karikatürcü ve ressamdır.

Emekli olduktan sonra yılın yarısını İstanbul’da yarısını Bodrum’da geçiriyor. Yaşadığı bu yerleri de çiziyor durmaksızın. Muhteşem İstanbul ve Bodrum desenleri çıkıyor ortaya; suluboya, yağlı boya, guvaş, akrilik… Kağıt üzerine, tuval üzerine, tahtaya, taşa her türlü malzeme ile her türlü teknikle bitip tükenmek bilmez bir enerji ve yaratıcılıkla çizmiş, çizmeye devam ediyor.

Resim ve karikatür çalışmalarına 1949’da Karşıyaka Lisesi’ndeki öğrencilik yıllarında başlamış. Çocuk yaşında karikatürleri İzmir’de Anadolu Gazetesi’nde yayımlanmış.

O, hiç amatörlük dönemi yaşamamış gibi, başladıktan iki yıl sonra (1951) İzmir Karşıyaka Halkevi’nde ilk sergisini açmış. Henüz ilk çizgilerinin heyecanını yaşamayı sürdürürken tam ona uygun bir derginin varlığından haberi olmuş; Doğan Kardeş dergisi. Doğan Kardeş; o günlerin en popüler dergisidir. Güngör Kabakçıoğlu Doğan Kardeş’te karikatürler, illustrasyonlar çizmeye başlar. Yaşına göre inanılmaz başarılıdır. Bu dergiye çizdiklerini 1953 yılında toplu olarak sergiler. (Aynı sergi 50 yıl sonra 2003 yılında tekrarlanacak yine büyük ilgi görecektir.)

Güngör Kabakçıoğlu; Güzel Sanatlar Akademisi çıkışlıdır ve “1950 Kuşağı” karikatürcülerdendir. Özgürlükçü ve aydın düşüncelidir. Tercüman gazetesinde, Yeni Yüzyıl gazetesinde, Güneş gazetesinde karikatürler çizmiştir. Varlık Çocuk Yayınları’nın ve Dost Yayınları’nın  kitaplarını resimlemiştir. Atilla İlhan’ın Ben Sana Mecburum, Sisler Bulvarı, Sokaktaki Adam, Orhan Kemal’in Grev ve Kardeş Payı kitaplarının kapak resimlerini yapmıştır.

Hasajans Reklamcılık’ta sanat yönetmeni olarak yaratıcı işlere imza atmıştır.    Çizdiği binlerce portrelerden bir seçki yaparak onları kitaplaştırmıştır.

O; karikatürün eğlendirici olanaklarını da, haber verici, uyarıcı, bilinçlendirici olanaklarını da hep kullanmıştır. Onun, her alanda, her konuda çizdiği karikatürlerinde sadece çizgisinin farklılığı değil, olayları ifade biçimi ve analiz farklılığı da dikkat çekicidir. Bant karikatürleri, resimli öyküleri, illüstrasyonları, duvar süslemeleri, afişleri onun çeşitliliğini göstermesi bakımından önemli çalışmalarıdır. O, karma ve kişisel sergiler açmış, kitaplar yayımlamış, bir çok kalıcı eser bırakmıştır. O, yazısız karikatür de yapmış, karikatürde yazı da kullanmıştır; ama onun yazıları birer şiir ya da şiirden koparılmış veciz parçalardır.

         O şimdi bütün bu birikimlerinin özetini Eskişehirlilere sunuyor. Anadolu Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Fevzi SÜRMELİ’den gelen davetle 11 Mart’ta üniversitenin Eğitim Karikatürleri Müzesi’nde Kabakçıoğlu’nun Sanatta 60. yılı kutlandı. Kutlama ile birlikte Güngör Kabakçıoğlu Karikatür Sergisi de açıldı.  10 Nisan’a kadar açık kalacak sergi Eskişehirliler için sanat ziyafeti niteliğinde.

 

         Nice yıllara Güngör KABAKÇIOĞLU, ellerin dert görmesin, çizgilerindeki renk hiç solmasın…

 

GÜNGÖR KABAKÇIOĞLU

 

1933 / Antalya‘nın Serik ilçesinde doğdu. Babası; Uşaklı Hakim Hüsnü Yılmaz, annesi Nasliçli Fatma Aziz.

1949 / Karşıyaka Lisesi’ndeyken  resim ve karikatür çalışmalarına başladı.

İlk karikatürleri  İzmir’de Anadolu Gazetesi’nde yayımlandı.

1950 / Ailesiyle birlikte İstanbul’a yerleşti.

1951 / İlk sergisini  İzmir Karşıyaka Halkevi’nde açtı.

1952-54 / Doğan Kardeş çocuk dergisinin kapak ve iç resimlerini çizdi.

1953 / Işık Lisesi’ni bitirdi.

1955 / Güngör Kabakçıoğlu Yazısız Karikatürler Albümü’nü yayımladı. Türkiye’yi yabancı ülkelere tanıtmak amacı ile açılan afiş yarışmasında derece aldı.

1958 / Türkiye Milli Sanayi Sergisi için Spor ve Sergi Sarayı alanındaki Açık Hava Sineması’na (2.00X27.00m.) duvar panosu yaptı.  

1961 / İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Mimarlık Bölümü’nü bitirdi.

1961-1963 / İstihkam Subayı olarak Gelibolu’da bulundu.

1963 / İstanbul Emek Sineması’nın fuaye duvarını karikatür çalışmaları ile süsledi.

1964 / İzmir Efes Oteli’nin sanat işleri için açılan yarışmada derece alarak, otelin gece kulübü ve bar duvarlarını resimledi.

1965 / Eşi Beril ile evlendi.  

1966 / Emekli Sandığı’nın İstanbul’daki Tarabya Restaurant ve Plajının dış cephesindeki beton rölyefleri yaptı.

1970 / Mimarlar Odası İstanbul Şubesi sekreter üyeliğine seçildi.

1976-1994 / Hasajans Reklamcılık A.Ş. ortağı ve sanat yönetmeni oldu.

1978-82 / Tercüman gazetesinde politik karikatürler çizdi. Varlık Çocuk Yayınları’nın ve Dost Yayınları’nın kitaplarını resimledi. İstanbul Belediyesi Şehir Galerisi’nde ve Adalet Cimcoz‘un Maya Sanat Galerisi’nde eserlerini birkaç kez sergiledi.

Uluslararası karikatür yarışmalarına katıldı.

20 yıla yakın bir süre BP Petrolleri ve Kervansaray A.Ş.’nin mimarlığını yaptı.

1976-94 / 18 yıl Hasajans Reklamcılık A.Ş’nin ortağı ve sanat yönetmeni olarak bu şirketin yönetiminde görev aldı.

1986 / İstanbul üzerine yaptığı resimlerinin bir kısmını 14. Uluslararası İstanbul Festivali kapsamı içinde sergiledi.

1987 / 35. Sanat Yılı dolayısıyla İstanbul Kazım Taşkent Galerisinde retrospektif sergi açtı.

1994 / Barajans yayınlarında Portreler kitabı yayınlandı.

1995 / Bodrum’da, Bodrum’dan Manzaralar ve Mitolojik Resimleri’ni sergiledi. Penthouse dergisinde Erkeğin Adı: Priapos, Halikarnaslı Salmakis ile Hermafrodit’in Öyküsü, Dört Tanrıdan Dört Aşk Hikayesi adlı resimli öyküleri yayımlandı.

1996 / İstanbul Mizah ve Karikatür Müzesi’nde Portreler adı altında bir karikatür sergisi açtı. Yeni Yüzyıl gazetesinde “Söz Büyüğün” band karikatür çalışmaları yayımlandı.

1997-1998 / Güneş gazetesinde “Çize Çize” başlıklı politik karikatürleri, “Sevcangiller” adlı bant karikatürleri yayınlandı.

2007 / Bodrum’da Jazz Now Sanat Merkezi ve Galerisinde Bodrum resimleri ve karikatürleri sergisini açtı.

20 yıla yakın bir süre BP Petrolleri ve Kervansaray A.Ş.’nin mimarlığını yaptı.

1949’dan bu yana tiyatro, sinema, ses sanatçısı, yazar, çizer, sporcu, gazeteci, işadamı ve politikacının 1000’i aşkın portresini çizdi.

Çize Çize, Erkeğin Adı: Priapos, Konuşa Konuşa, I Love Cappadocia, Yatak Odası Sohbetleri, Sakıpname, Aşk Rüzgarları, Savaş Rüzgarları, Eller, Ayaklar, AİDS’i Durduralım adlarında kitap çalışmaları yaptı.

Annemin Dantelleri adlı (annesinin dantelleri ile) resim ve kolaj çalışması yaptı.

Neden Olmasın? ve Söz Büyüğün adı altında 10.000’i aşkın bant karikatür çizdi.

Cam üzerine kumlama ile yapılmış özgün desenler, İstanbul ve Bodrum üzerine resim çalışmaları yaptı.  

Zeynep ve Ömer adlarında iki çocuk yetiştirdi.